Business Art -esimerkkejä.

Kirjailija Petri Tamminen kirjoittaa vuonna 2002 tiilisavupiipuista kirjassaan
Piiloutujan maa:

“Ääniä piipussa on paljon. Tuuli soi ja kohisee, ulvoo ja mörisee. Tyynellä on aivan hiljaista. Silloin pitää yskäistä, kopistella kenkiä tai lyödä kämmenet yhteen. Kaiku on jylhä. Se ei ole uhkaava, se on kuin korkea-arvoinen ystävä, joka lupaa turvaa pitkiksi ajoiksi.”

Tämä lainaus tiivistää Bart-valokuvataiteilijan ajatuksen kestävästä yrityskuvasta. Savupiiput ovat katoamassa, mutta ne sopivat yhä yrityksen itsenäisyyden symboleiksi. Yrityksessä elää tänäänkin unelma oman työn tuomasta turvasta, sillä työntekijä on edelleen yrityksen tärkein voimavara. Myös kvartaalitalouden aikana elää ihanne patruunasta, joka tarjoaa jatkuvan turvan työnsä tekeville. Bart-taiteilijoiden valokuvat tallentavat tuon turvapaikan.

Valokuva on saavuttanut taiteena saman aseman kuin elokuva ja maalaustaide. Bart-tuotemerkillä tehdyt valokuvataideteokset säilyttävät yrityksen vaiheet senkin jälkeen, kun yritys vuosikymmenien saatossa muuttuu.

Saksalainen valokuvaaja August Sander alkoi valokuvata 1930-luvulla työläisiä poikkeuksellisesti taidevalokuvan keinoin, muotokuvana. Kuvissaan Sander näytti työntekijät hikisinä työvaatteissaan, kesken työn. Ne erosivat aikaisemmista työnkuvista siinä, että nyt työntekijää kunnioitettiin: Sanderin muotokuva työläisestä oli yhtä suuren ammattitaidon ja huolellisuuden jälkeä kuin muotokuva tehtaan johdosta. Bart-valokuvataiteilijat jatkavat tätä August Sanderin perinnettä ja näyttävät kaikki tuloksen tekijät taiteellisesti vahvalla tavalla.

Bart-valokuvataiteen toisen päälinjan muodostavat työntekijäkuvien rinnalla tulkinnat yritysten tuottamista esineistä. Niitä voi kutsua esineiden muotokuviksi. Perinteisten tuotekuvien kanssa niillä ei ole paljoakaan tekemistä. Jokainen kuva tai osakuva esineestä tai koneesta pyrkii löytämään siitä sen omimman muodon ja tunnelman. Mukana on sekä mitä tarkimmin hiottuja hammasrattaita että työstäessä syntyneitä roskia. Taiteilijana valokuvaaja luo kullekin esineelle sen oman persoonallisuuden.

Bart on valokuvataiteilijan kunnianosoitus työlle. Bart-valokuvadokumentoinnilla yritys arvostaa omaa työtään. Bart on yksinkertainen, kuten kaikki muukin toimiva: valokuvataiteilija sopii yrityksen kanssa, että hän kuvaa yrityksen työntekijöitä, työympäristöä ja työntuloksia. Tuloksena on lahja yritykselle muotokuvana itsestään, lahja työntekijälle muotokuvana itsestään työnsä äärellä. Tulos on usein myös taidelahja yrityksen kumppaneille.

Bart-valokuvataiteilija kuvaa työtä sellaisenaan kuin se näyttää: mitään ei lavasteta tai poisteta. Joskus valokuvaajan tulosta ei edes tiedoteta etukäteen. Bart-valokuvataiteilijat puhuvat työnsä antamasta inhimillisestä kontaktista ja työn luovasta vapaudesta nopeassa kuvaustilanteessa. Erityisesti he nauttivat työpaikoilla huokuvasta energiasta ja mutkattomuudesta kuvattavien kanssa työskennellessään. Jotain työntekijää pitää toki jahdata juosten perässä saadakseen parhaan kuvan. Työpaikoilla on persoonallisuuksia, jotka luovat yritykset hengeltään ja kulttuuriltaan hyvin erilaisiksi. Taiteilijalle työntekijöiden ja yrityksen kohtaaminen on haastavaa ja palkitsevaa työtä, sillä hänelle kyse on taiteellisesti kunnianhimoisesta dokumenttivalokuvauksesta.

Bart-valokuvataiteilijat päästävät valokuvissaan katsojansa paikkoihin, joihin yleensä ei ole pääsyä. Nykyaikainen tehdasmiljöö ja sen varastot ovat puhtaampia paikkoja kuin ennenvanhaiset rasvan ja raskaan metallin työpajat, joissa suuri osa raskaasta työstä tehtiin käsivoimin. Tavoite puhtauteen ja selkeyteen on ohjannut niin tehtaiden toimintaa kuin modernia arkkitehtuuria jo sadan vuoden ajan. Nyt tehdasarkkitehtuurissa on jopa modernin kirkkoarkkitehtuurin piirteitä. Tehtaista on tullut teknologian temppeleitä, joissa ihminen ohjaa ja täydentää koneen tekemää työtä. Robotit ovat tulleet tekijöiksi työntekijöiden rinnalle. Bart-valokuvataiteilijoiden valokuvissa näkyy työnteon muutoksen aikakausi.

Tehdasympäristö on oma visuaalinen, näkyvä ympäristönsä. Tehtaan kovassa valossa sen näkyvät osat, palkit ja hyllyt, työpöydät ja koneet näkyvät selkeinä muotoina, joiden katveeseen jää paljon mustaa. Bart-valokuvissa tällä mustalla on tärkeä osa. Syvä musta tuo kuviin pimeässä asuvan salaisuuden. Siinä asuvat menneisyyden ajatukset ja tulevaisuuden mahdollisuudet. Bart-taiteilijat valokuvaajina kertovat arkisten ympäristöjen suuria kertomuksia, suomalaisen työn historiaa.

Asko Mäkelä
Taidehistorioitsija